Diagnoza jąkania u dziecka
Schemat interwencji logopedycznej w jąkaniu u dzieci – diagnoza
Pierwszy kontakt z "małym" pacjentem ma zazwyczaj postać wspólnej zabawy. Często niepłynność, której doświadczają dzieci do 5-6 rż ma charakter motorycznych "potknięć", które są normalnym elementem rozwoju umiejętności. W tej sytuacji jest to złożona umiejętność komunikacji i mówienia. Na tym etapie ważnym diagnostycznym narzędziem jest wywiad, w którym uczestniczy rodzic.
Bywa, że niepłynność ustępuje samoistnie lub przy zmianach wprowadzonych w najbliższym środowisku. Podjęcie decyzji czy wprowadzimy program terapeutyczny czy będziemy monitorować sytuację dziecka podejmuje terapeuta razem z rodzicami lub opiekunami dziecka. Decyzja taka podyktowana jest wynikiem diagnozy wstępnej.
U niektórych z naszych podopiecznych istnieje przesłanie podjęcia działań o charakterze terapeutycznym. Dzieje się tak szczególnie w sytuacjach np. gdy objawy niepłynności występują dłużej niż 6 mc, gdy ktoś z rodziny doświadcza niepłynności mowy również w sytuacji gdy dziecko przejawia objawy jąkania tonicznego. Między innymi w tych sytuacjach proponujemy przeprowadzenie Pełnego badania logopedycznego. Wówczas opieramy się na praktykowanym przez zagranicznych specjalistów Schemacie interwencji logopedycznej.
Pełne badanie logopedyczne
↓
Zebranie podstawowych informacji
↓
I SESJA DIAGNOSTYCZNA
Ocena interakcji rodzic-dziecko
Badanie logopedyczne dziecka - rodzaj objawów niepłynności
Ocena postawy dziecka wobec mowy
↓
Uzyskanie od rodziców dodatkowych informacji
Rodzaj reakcji na niepłynność
↓
Analiza informacji dodatkowych – z innych źródeł
OBSERWACJA NAUCZYCIELA PRZEDSZKOLA
+ opinie i raporty uzyskane w innych badaniach
↓
Przekazanie rodzicom informacji na temat zjawiska jąkania
JĄKANIE U DZIECI – MATERIAŁY DLA RODZICÓW
↓
II SESJA DIAGNOSTYCZNA
Wywiad z rodzicami
WYWIAD Z RODZICAMI/OPIEKUNAMI DZIECKA
↓
III SESJA DIAGNOSTYCZNA
(LUB II SESJA Z PRZERWĄ)
Zebranie i analiza wyników badania dziecka
+ programowanie terapii
Doświadczenie pokazuje, że najczęściej diagnoza przebiega podczas dwóch konsultacji diagnostycznych. Pogłębiona zostaje podczas zajęć terapeutycznych.
Na pytania dotyczące diagnozy i programu terapeutycznego niepłynności mówienia u dzieci
udzielamy informacji telefonicznie t. 504 097 657.
W sytuacji gdy prowadzimy konsultację nie odbieramy telefonów.
Prosimy wówczas o sms z informacją w jakiej sprawie Państwo podejmowaliście kontakt.
Oddzwonimy w przeciągu 24 godzin.