Niepłynność mówienia u dzieci w wieku przedszkolnym
Jąkanie jest zaburzeniem, którego początek (u większości dzieci) przypada w okresie wczesnego dzieciństwa [Węsierska, Jeziorczak 2016]. Przyjmuje się, że pierwsze objawy pojawiają się zazwyczaj pomiędzy 2. a 5. r.ż., średnio ok 36 m.ż. (Yairi, Ambrose, 2005). Badania podłużne przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych wskazują, że duży procent dzieci samoistnie zacznie mówić płynnie. 74% dzieci, które wcześniej doświadczały zaburzenia płynności mówienia (Yairi, Ambrose, 1992,1999,2005). W przypadku dzieci w wieku przedszkolnym istotnym elementem oceny ryzyka utrwalenia objawów niepłynności są czynniki ryzyka jąkania. Zestawienie czynników rokujących pozytywnie i negatywnie za autorkami „Diagnozy jąkania w wieku przedszkolnym” zostało zamieszczone poniżej.
Tabela 3. Zestawienie rokowań w przypadku jąkania u dzieci
Rokowania pozytywne |
Rokowania negatywne |
|
|
Diagnoza i podjęta wczesna interwencja terapeutyczna uznawana jest przez specjalistów za wariant optymalizujący efekty. Dzięki wprowadzeniu oddziaływań logopedycznych zapobiega się utrwalaniu objawów niepłynności oraz rozwojowi pełnoobjawowego jąkania wraz z jego psychologicznymi i społecznymi konsekwencjami [Węsierska, Jeziorczak 2016].
K.Węsierska, B. Jeziorczak, DJ Diagnoza jąkania u dzieci w wieku przedszkolnym, Katowice 2016
Yairi E., Ambrose N., 2005, Early Childhood Stuttering for Clinicians by Clinicians, Pro-Ed, Austin. za:Węsierska, Jeziorczak 2016
Yairi, Ambrose op. cit.
Rodzaj zajęć
|
Czas trwania
|
Koszt
|
Diagnoza | 50-90 min | 150 zł |
Diagnoza + opis | 50-90 min | 270 zł |
Terapia jąkania - dzieci | 30 min | 150 zł |
Terapia jąkania i- dorośli | 50 min | 150 zł |
Superwizja | 50 min | 250 zł |
Konsultacje online, telefonicznie |
20 min |
120 zł |
Terapia intensywna | 2 tygodnie zajęcia oprócz sobót i niedziel |
informacje udzielane po pierwszej konsultacji wstępnej |
Terapia intensywna konsultacja wstępna | 40 min | bezpłatna |
REGULAMIN
Zajęcia indywidualne
W przypadku nieobecności zajęcia przechodzą na następny miesiąc.
Powiadomienie o nieobecności na zajęciach winno być zgłoszone najpóźniej dzień przed planowanymi zajęciami (drogą telefoniczną 504 097 657 lub Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.) do godziny 20.00.
Niepoinformowanie o nieobecności jest jednoznaczne z tym, że zajęcia się odbyły.
Indywidualna terapia jąkania
Terapia indywidualna jąkania może mieć charakter konsultacji psycho-logopedycznych 1-2 razy w tygodniu lub terapii intensywnej, wówczas konsultacje odbywają się codziennie przez 10 dni (z wyłączeniem sobót i niedziel). Terapię indywidualną można określić jako bezpośredni kontakt pacjenta z terapeutą. Polega na szczerej i swobodnej rozmowie terapeutycznej bez udziału osób trzecich, warsztatach płynnej mowy, relaksacji oraz treningu społecznego redukującego lęk związany z sytuacjami komunikacyjnymi. W terapii indywidualnej podkreśla się, że sam terapeuta jest narzędziem pracy, w szczególności ma to miejsce w sytuacji gdy terapeuta jest osobą, która doświadczała jąkania i stosuje metody upłynniania mowy.
1. Skuteczność terapii indywidualnej
Terapia indywidualna umożliwia analizę własnej historii życia i dotarcie do przyczyn leżących u podstaw patologicznych reakcji - jąkania.
Aby terapia indywidualna była skuteczna, trzeba mieć świadomość występowania pięciu kategorii zjawisk podczas konsultacji terapeutycznych:
Powyższe kategorie zjawisk wpływają na jakość procesu terapeutycznego.
Na skuteczność terapii mają wpływ poniższe czynniki:
2. Trudności podczas terapii indywidualnej
Konsultacje odbywają się zwykle w gabinecie. Muszą być zapewnione odpowiednie warunki, sprzyjające rozmowie terapeutycznej, np. odpowiednia temperatura w pomieszczeniu, estetyka wnętrza, wygodne siedzenie, właściwa aranżacja przestrzeni. Kiedy podczas sesji wykorzystywane są elementy pracy z ciałem (drama, ćwiczenia fizyczne, ćwiczenia relaksacyjne lub oddechowe, pantomima), należy zadbać o stosowne wyposażenie, np. materac itp.
Terapeuta musi dbać o utrzymanie specyficznej relacji terapeutycznej i o to, by pacjent mógł czerpać satysfakcję z kontaktów z innymi ludźmi, nie tylko z relacji terapeutycznej. Musi przepracować niepoprawne schematy funkcjonowania i wyposażyć w takie umiejętności, które podwyższą jakość życia klienta. Terapeuta pojawia się tylko na jakiś czas w życiu ludzi potrzebujących pomocy, a potem powinien zniknąć, by umożliwić im sprawne funkcjonowanie w oparciu o wskazówki wyniesione z terapii. Przed błędami i nadmiernym zaangażowaniem emocjonalnym w problemy pacjenta chronią terapeutę kontrakt terapeutyczny.
3. Terapia jąkania
Leczenie zaburzeń jest procesem długotrwałym i skomplikowanym. Jąkanie ma charakterystyczne objawy i przebieg, a dużą rolę w jego rozwoju oraz terapii odgrywa osobowość osoby jąkającej się i jego indywidualne predyspozycje. Również w odniesieniu do jąkania należy wziąć pod uwagę przebieg nasilenia objawów u pacjenta i dobrać odpowiednie metody terapeutyczne, dostosowane do indywidualnych potrzeb.
Jąkanie jest zaburzeniem, które destabilizuje funkcjonowanie. Terapia psycho-logopedyczna jest celową interwencją. W pracy indywidualnej z klientem podstawową metodą oddziaływania jest słowo.
Terapeuta może wykorzystywać szereg różnych technik, które mają na celu zmianę myślenia pacjenta, ukazanie mu błędów w jego zachowaniu. Do podstawowych technik należą: udzielanie informacji, sugestie, przekonywanie, pobudzanie procesów kojarzenia, odbijanie (wybiórcze powtarzanie wypowiedzi lub ich fragmentów), interpretacje, zmiana postaw, modelowanie, oskonalenie zdolności rozwiązywania problemów.
Obecnie istnieje wiele modeli terapeutycznych i rodzajów terapii wywodzących się z różnych nurtów psychologicznych. Do głównych nurtów psychoterapeutycznych należą: podejście psychodynamiczne, poznawcze, behawioralne oraz humanistyczne. Każdy z tych nurtów ma charakterystyczne metody terapeutyczne.
Podejście poznawcze
W podejściu poznawczym bardzo istotne jest zwrócenie uwagi na racjonalność procesów myślowych, które mają wywierać wpływ na zachowanie. W trakcie oddziaływań terapeutycznych wykorzystuje się techniki modelowania oraz naśladowania. W ten sposób wpływa się na zachowanie i myślenie pacjenta oraz stara się utrwalić pożądane cechy. To podejście zwraca szczególną uwagę na procesy myślowe – emocje, nastawienia, oczekiwania, odbiór i przetwarzanie informacji – oraz na zniekształcenia, jakie w tych procesach mogą wystąpić.
Terapia behawioralna
Behawioryzm związany jest przede wszystkim z zachowaniem oraz jego korektą. W nurcie tym można wyróżnić dwa główne modele, na podstawie których prowadzone są terapie. Pierwszy model oparty jest na warunkowaniu klasycznym, drugi – na modyfikacji zachowania. W procesie warunkowania klasycznego stosuje się techniki systematyczne odwrażliwianie (które pozwala pozbyć się irracjonalnych lęków i zachowań). Stosowanie modyfikacji zachowania polega na wzmacnianiu pożądanych zachowań i cech poprzez pozytywne komunikaty, natomiast osłabianie i w miarę możliwości eliminowanie cech i zachowań szkodliwych lub niepożądanych. Terapia behawioralna ma na celu zmianę zachowania, a przez to zmianę myślenia danej osoby. Często ten rodzaj terapii łączony jest z podejściem poznawczym, co w rezultacie daje lepsze efekty.
Terapie humanistyczne
Terapie humanistyczne skupiają się przede wszystkim na człowieku, jego przeżyciach oraz wewnętrznym świecie. Terapeuta ma na celu pobudzić jednostkę do rozwoju oraz stwarzać warunki odpowiednie do tego procesu. W tym rodzaju terapii zachęca się pacjenta do przejmowania kontroli i podejmowania samodzielnych decyzji. Dzięki rozwojowi pacjent może zmieniać swoje myślenie i zachowanie oraz poprawiać swój stan. Jest to rodzaj terapii, który koncentruje się na osobie.
Terapia logopedyczna
Terapia logopedyczna jąkania ma na celu naukę metod upłynniających mówienie oraz narzędzi do bardziej płynnego przejścia bloków.
5. Kontrakt terapeutyczny
Kontrakt psychoterapeutyczny jest ważną procedurą podczas każdej formy terapii. Stanowi on rodzaj dokumentu, umowy podpisywanej (bądź zatwierdzonej ustnie) pomiędzy stronami – w przypadku terapii indywidualnej między terapeutą a pacjentem. Kontrakt terapeutyczny określa wszelkie szczegóły dotyczące procesu terapeutycznego oraz konsultacji (spotkań). Zwykle zostaje ustalony na początku terapii. W kontrakcie znajdują się informacje dotyczące:
Dbając o komfort i jakość świadczonych usług każdy terapeuta i pacjent powinni na samym początku sporządzić kontrakt terapeutyczny wiążący obie strony i przez obie strony zaakceptowany. Zazwyczaj sesja terapii indywidualnej trwa około 50 minut, ale oczywiście istnieją wyjątki podyktowane potrzebą klienta albo wynikające z założeń poszczególnych szkół psychoterapii. Trzeba pamiętać, że samo zawieranie kontraktu i jego elementy pełnią funkcję terapeutyczną, gdyż pozwalają, np. zanalizować motywację pacjenta do pracy nad sobą.
Na pytania dotyczące programu indywidualnej terapii jąkania
udzielamy informacji telefonicznie t. 504 097 657.
W sytuacji gdy prowadzimy konsultację nie odbieramy telefonów.
Prosimy wówczas o sms z informacją w jakiej sprawie Państwo podejmowaliście kontakt.
Oddzwonimy w przeciągu 24 godzin.
Grupowa terapia jąkania
1. Założenia działań terapeutycznych
Celem ogólnym grupowej terapii psycho-logopedycznej dla jąkających się osób dorosłych jest wspomaganie płynności mowy oraz zmniejszenie lęku przed mówieniem w sytuacjach stresogennych.
Grupa jest naturalnym miejscem treningu prawidłowego mówienia, w efekcie dynamiki grupowej powstaje naturalna motywacja do mówienia w określony terapeutycznie sposób. Na terenie grupy, wobec jej uczestników istnieje możliwość eliminowania lęku przed mówieniem, który jest czynnikiem mającym ogromny wpływ na płynność. W treningu społecznym możliwe jest wyrabianie umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami i związanymi z nimi negatywnymi emocjami oraz przezwyciężanie bariery nieśmiałości w kontaktach społecznych.
2. Metody pracy w ramach terapii grupowej
W trakcie zajęć wykorzystywane są różnorodne metody i techniki pracy, między innymi:
3. Uczestnicy zajęć grupowych
Grupę terapeutyczną tworzą osoby z niepłynnością mowy w wieku powyżej 18 rż. Nabór uczestników do grup nastąpił w efekcie diagnozy logopedycznej.
4. Realizacja grupowej terapii ma miejsce w soboty od godz. 10.30 – 12.00
5. Osoba prowadząca: logopeda, psycholog i pedagog Kamila Marcinowska
Na pytania dotyczące programu terapeutycznego grupowej terapii jąkania
udzielamy informacji telefonicznie t. 504 097 657.
W sytuacji gdy prowadzimy konsultację nie odbieramy telefonów.
Prosimy wówczas o sms z informacją w jakiej sprawie Państwo podejmowaliście kontakt.
Oddzwonimy w przeciągu 24 godzin.
Intensywna terapia jąkania
Intensywna terapia jąkania ma charakter zintegrowany program terapii (po konsultacjach wstępnych) dostosowany jest do potrzeb indywidualnych.
Trzon terapii stanowi cykl 10 warsztatów (10 x 5 godzin) odbywających się w przeciągu 2 tygodni.
Plan konsultacji i warsztatów
Konsultacja wstępna
Konsultacja diagnostyczna
Warsztaty
5 dni - terapia psychologiczna i logopedyczna z elementami wspomagającymi płynną mowę
przerwa w zajęciach - sobota, niedziela
5 dni - terapia psychologiczna i logopedyczna - niwelowanie lęku i desensytyzacja w sytuacjach komunikacyjnych.
Szczegółowy plan Intensywnej Terapii Jąkania przedstawiany jest po konsultacjach wstępnych oraz diagnozie indywidualnych potrzeb.
Konsultacje monitorujące - częstotliwość w zależności od indywidualnych potrzeb
Wolne terminy Intensywnej Terapii Jąkania w okresie wakacyjnym w 2023 r.
3-14 lipca - wolny
więcej informacji na temat intensywnej terapii jąkania
t. 504 097 657
Strona 2 z 4